۱-مهدویت / بشارات
واقعه ی مهم و تاریخی دیگری که وقوع آن در قرآن و سخنان پیامبر صلی الله علیه وآله و امامان معصوم علیهم السلام بشارت آن مطرح گردیده است قیام حضرت مهدی ارواحنا فداه در آخر الزمان است که موضوع مقاله ی حاضر می باشد…
******************************************************************************
پدید آورنده: سید علی شاهچراغی
دسته بندی: خطبه
بشارات
در بین حوادث و وقایعی که پیامبران الهی قبل از وقوع، خبر آن را به مردم رسانده اند، رخدادهایی وجود دارد که به سبب اهمیت و تأثیر گذاری خاصی که در سرنوشت بشر داشته اند، به صورت ویژه مورد تأکید قرار گرفته اند؛ تا آنجا که حتی قبل از ایجاد زمینه ها و مقدمات شان، با سخنان متعدد مورد اشاره واقع گردیده اند که در این رابطه می توان به وقایع ذیل اشاره نمود:
بعثت حضرت رسول صلی الله علیه و آله
از جمله مأموریت های مهم انبیاء الهی علیهم السلام بشارت و نوید بعثت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله بوده است که بر اساس نقل قرآن کریم در کتب ایشان وجود داشته است. خداوند متعال در سوره صف، آیه ششم، از زبان حضرت عیسی علیه السلام اینگونه نقل می کند:
«وَإِذْ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُم مُّصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاه وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِي مِن بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جَاءهُم بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا: هَذَا سِحْرٌ مُّبِينٌ»[۱]
«و هنگامى كه عيسى پسر مريم گفت: اى فرزندان اسرائيل؛ من فرستاده خدا به سوى شما هستم. تورات را كه پيش از من بوده تصديق مى كنم و به فرستاده اى كه پس از من مى آيد و نام او احمد است بشارت می دهم، پس وقتى براى آنان دلايل روشن آورد، گفتند: اين سحرى آشكار است»
هم چنین در آیه یکصد و پنجاه و هفت سوره مبارکه اعراف می خوانیم:
«الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ…»[۲]
«همان ها که از فرستاده (خدا) پیامبر اُمّی پیروی می کنند، پیامبری که صفاتش را در تورات و انجیلی که نزدشان است، می یابند»
این آیه بیانگر آن است که بشارت آمدن پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله تنها در انجیل نبوده و در دیگر کتب آسمانی هم چون تورات نیز وجود داشته است.
ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام
از حوادث مهم تاریخ بشر که قبل از وقوع، بشارت آن مطرح و به صورت رسمی اعلان گردیده است ماجرای ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام می باشد که پیامبر صلی الله علیه و آله از آغازین روزهای رسالت، تا آخرین ساعات عمر مبارک خویش نسبت به رساندن خبر آن به گوش مسلمین اهتمام داشته اند تا بدان جا که در روز های آخر عمر شریف خویش و قبل از فرا رسیدن هجدهم ذی الحجه، در مراسم حجۀ الوداع آن را با مردم در میان گذاشت تا رهبری جامعه اسلامی را به فردی مدبر و امین پس از خود سپرده باشد و مشکلی از این جهت، دین اسلام را دچار تهدید ننماید. اگر چه در خصوص طرح این مسأله بسیار مهم، همواره دلواپسی داشتند، ولی هنگامی که آیه ی زیر نازل گردید:
«یا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ»[۳]
«اى پيامبر آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده ابلاغ كن و اگر نكنى پيامش را نرسانده اى و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مى دارد. آرى خدا گروه كافران را هدايت نمى كند»
در بهترین شکل ممکن وظیفه ی خویش را به سرانجام رساندند و در جمع هزاران نفر از حجاج بیت الله الحرام، ولایت امیرالمؤمنین را ابلاغ نمودند.
حادثه غمبار عاشورا
حادثه ی تاریخی دیگری که قبل از وقوعش، در گفتار و رفتار پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله بارها نسبت به آن توجه داده شده است، قیام و شهادت امام حسین علیه السلام، فرزندان، یاران و اسارت اهل بیت آن حضرت می باشد؛ واقعه ای که به سبب سنگینی و خسارات جبران ناپذیرش موجب گردیده است تا خداوند متعال گوشه هایی از فجایع این واقعه دلخراش را برای پیامبران خویش بیان نماید.
قیام حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف
واقعه ی مهم و تاریخی دیگری که وقوع آن در قرآن و سخنان پیامبر صلی الله علیه وآله و امامان معصوم علیهم السلام بشارت آن مطرح گردیده است قیام حضرت مهدی ارواحنا فداه در آخر الزمان است که موضوع مقاله ی حاضر می باشد و ما به دنبال آن هستیم تا به برخی از جوانب این رویداد مهم در تاریخ حیات بشر اشاراتی داشته باشیم.
بشارت قرآن
از آیاتی که خبر وقوع حادثه ی ظهور حضرت حجت ارواحنا فداه و حکومت ایشان بر روی زمین را مطرح ساخته است، آیه ی چهارم سوره قصص است که می فرماید:
«وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ»[۴]
«و خواستيم بر كسانى كه در آن سرزمين فرو دست شده بودند، منت نهيم و آنان را پيشوايان [مردم] گردانيم و ايشان را وارث [زمين] گردانیم»
هم چنین در سوره مبارکه انبیاء می خوانیم:
«وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ»[۵]
«و در حقيقت در زبور پس از تورات نوشتيم كه زمين را بندگان شايسته ما به ارث خواهند برد»
بشارت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله
سخنان پیامبر صلی الله علیه و آله درباره حضرت حجت عج الله تعالی فرجه الشریف بسیار زیاد و متعدد است که به برخی از آنها می پردازیم.
- خبر دادن از قیام
ایشان در کلامی امید دهنده، ظهور منجی بشریت را این گونه مورد تأکید قرار داده و می فرماید:
«لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ الدَّهْرِ إِلَّا يَوْمٌ وَاحِدٌ لَبَعَثَ اللَّهُ رَجُلًا مِنْ أَهْلِ بَيْتِي يَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً»[۶]
«اگر از دنیا باقی نمانده باشد مگر یک روز، همانا خداوند مردی از خاندان من را بر می انگیزد که زمین را از عدل و داد پر کند همان گونه که از ظلم و جور پر شده باشد»
در بعضی از روایات نیز آن حضرت به موضوع نسب حضرت مهدی سلام الله علیه اشاره می نمایند که در این طایفه از اخبار، گاهی حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف را از فرزندان خویش معرفی نموده و خبر قیام آن حضرت را به اطلاع مردم می رسانند:
«مِنَّا مَهْدِيُّ هَذِهِ الْأُمَّه يَمْلَأُ اللَّهُ بِهِ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْرا»[۷]
«مهدی این امت از ما خاندان است که خداوند به وسیله او زمین را از عدل و داد پر میکند، همان گونه که از ستم و جور پر شده است»
همچنین در تعبیر دیگری خطاب به حضرت زهرا سلام الله علیها، امام عصر عج الله فرجه الشریف را از فرزندان این بانوی گرامی معرفی می کنند:
«وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَا بُدَّ لِهَذِهِ الْأُمَّةِ مِنْ مَهْدِيٍّ، وَ هُوَ وَ اللَّهِ مِنْ وُلْدِك»[۸]
«قسم به آن کسی که جانم در دست او است، حتماً مهدی و هدایتگری برای این امت می آید و قسم به خدا او فرزند تو است»
و در خطبه غدیر این گونه به موضوع مهدویت می پردازد:
«مَعَاشِرَ النَّاسِ النُّورُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِيَّ ثُمَّ مَسْلُوكٌ فِي عَلِيٍّ ثُمَّ فِي النَّسْلِ مِنْهُ إِلَى الْقَائِمِ الْمَهْدِيِّ الَّذِي يَأْخُذُ بِحَقِّ اللَّهِ وَ بِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ»[۹]
«ای جماعت مردم، نور از جانب خداوند در جان من قرار داده شده است؛ سپس در جان علی قرار داده می شود و پس از او در نسل علی تا قیام مهدی؛ کسی که حق خدا و حق هر مؤمنی را باز می ستاند»
هم چنین در سخنی ارزشمند آن حضرت را به عنوان فرزند حسین بن علی علیهما السلام به مردم می شناساند:
«وَ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ تِسْعَةُ أَئِمَّةٍ تَاسِعُهُمُ الْقَائِمُ مِنْ وُلْدِي طَاعَتُهُمْ طَاعَتِي وَ مَعْصِيَتُهُمْ مَعْصِيَتِي»[۱۰]
«و از فرزندان حسين نه تن امامند كه نهمين آنها قائم از فرزندان من است، طاعت آنان طاعت من و معصيت ايشان معصيت من است»
مطلب مهم و قابل توجه در این زمینه این است که این سخنان در شرائطی بیان گردیده است که حضرت مهدی ارواحنا له الفدا هنوز به دنیا نیامده بوده اند و سال ها تا ولادت شان فاصله وجود داشته است.
- لزوم باور به قیام حضرت مهدی (عج)
محور دیگری که در سخنان پیامبر صلوات الله علیه و آله در خصوص حضرت حجت ارواحنا له الفدا مورد تأکید واقع شده است لزوم ایمان و باور به قیام ایشان می باشد؛ چنانچه در برخی از سخنان آن حضرت انکار ظهور حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف برابر با انکار همه پیامبران دانسته شده است.
«مَنْ أَنْكَرَ الْقَائِمَ مِنْ وُلْدِي فَقَدْ أَنْكَرَنِي»[۱۱]
«کسی که قائم از فرزندان من را انکار کند، همانا من را انکار کرده است»
مطالبی که تاکنون مطرح شده است تنها برخی از آیات قرآن و روایات نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله می باشد که درباره حضرت حجت ارواحنا له الفدا آمده است و برخی نیز در ادامه خواهد آمد؛ لذا لازم است به این مطلب اشاره داشته داشته باشیم که بر اساس روایات وارده، تأویل وتفسیر قریب به سیصد و پنجاه آیه از قرآن کریم و نیز پانصد حدیث از رسول اکرم صلی الله علیه وآله در منابع معتبر شیعه و اهل سنت در مورد امام منتظَر عج الله فرجه الشریف می باشد و این در حالی است که باید بیش از دو هزار روایت از امامان معصوم علیهم السلام در این خصوص را بدان اضافه نمود.
- بیان برخی از صفات
پیامبر صلی الله علیه و آله نه تنها به قیام و شخصیت خانوادگی حضرت حجت اشاره نموده اند بلکه در برخی از روایات پاره ای از خصوصیات ایشان را نیز تبیین کرده اند که به برخی اشاره می شود:
«الْمَهْدِيُ مِنْ وُلْدِي اسْمُهُ اسْمِي وَ كُنْيَتُهُ كُنْيَتِي أَشْبَهُ النَّاسِ بِي خَلْقاً وَ خُلْقا»[۱۲]
«مهدى، از فرزندان من است. اسمش، اسم من و كنيه اش، كنيه ى من است. از حيث خُلق و خوى و شكل و صورت، شبيه ترين مردم به من است»
و در همین رابطه از رسول اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است:
«أَشْبَهُ النَّاسِ بِي فِي شَمَائِلِهِ وَ أَقْوَالِهِ وَ أَفْعَالِه»[۱۳]
«شبیه ترین مردم به من است در شمایل و گفتار و کردار»
و در حدیث دیگری این چنین می فرماید:
«الْمَهْدِيُّ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِي وَجْهُهُ كَالْكَوْكَبِ الدُّرِّي»[۱۴]
«مهدی، مردی است از فرزندان من که چهره اش چون اختر تابناک است»
[۱]. صف/۶
[۲]. اعراف/۱۵۷
[۶]. الطرائف فی معرفۀ مذاهب الطوائف ج۱، ص۱۷۶
[۹]. روضۀالواعظین و بصیرۀ المتعظین، ج۱، ص۹۵
[۱۰]. بحار الانوار، ج۳۶ ، ص۲۵۴
[۱۱]. کمال الدین و تمام النعمه، ج۲، ص ۴۱۲
[۱۲]. کماالدین و تمام النعمه، جلد۱، ص۲۸۶
[۱۳]. کمال الدین و تمام النعمه، ج۱، ص۲۵۷
دیدگاه خود را ثبت کنید
Want to join the discussion?Feel free to contribute!