زندگی نامه حجت ­الاسلام و المسلمین سیّد علی شاهچراغی

حجت الاسلام و المسلمین سیّد علی شاهچراغی، فرزند مرحوم کربلائی سید طاهر شاهچراغی، از دودمان عترت و فرزندان حضرت احمد بن موسی شاهچراغ علیهما السلام، در تاریخ بیست و هشتم مردادماه سال یک هزار و سیصد و سی و سه هجری شمسی، هم زمان با سال روز ولادت مولی الموحدین، امیرالمؤمنین علیه السلام در شهر دامغان دیده به جهان گشود و دوران کودکی را در منزل پدری و در محضر سه عالم جلیل القدر، سید طاهر، سید مسیح و سید محمد شاهچراغی از اساتید حوزه و روحانیون مطرح آن دیار، سپری نمود.
ایشان پس از آن که دوران دبستان را در مدرسه هاتف و منوچهری دامغان می گذراند، در سن دوازده سالگی به اتفاق پسر عمو و همراه همیشگی خویش، شهید سید حسن شاهچراغی – نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی- جهت فراگیری علوم دینی به شهر قم هجرت کرده و در مدرسه آیت الله گلپایگانی رحمۀ الله علیه مشغول به تحصیل می گردد. استعداد و حافظه ی قوی، به همراه توفیق بهره گیری از محضر بزرگان حوزه علمیه قم، هم چون حضرات آیات، فاضل هرندی، علوی گرگانی، باکویی و بنی فضل در دوره ی سطح و نیز حضرات آیات، فاضل لنکرانی، نوری همدانی و مکارم شیرازی در مباحث خارج فقه و اصول، فرصتی مغتنم را برای ایشان جهت کسب معارف الهی فراهم می سازد.
اوج گیری نهضت امام خمینی رحمۀ الله علیه، برخورداری از اساتید انقلابی و نیز تربیت در خانواده ای شجاع که مفتخر به تقلید و پیروی از امام خمینی رضوان الله تعالی علیه بوده اند، موجب می گردد هم زمان با تحصیل در حوزه علمیه قم، در مسیر تبلیغ نهضت اسلامی، به سخنرانی و مبارزه علیه رژیم پهلوی اقدام نماید که به ممنوعیت منبر این روحانی آگاه و پیشرو در شهرهای آمل، همدان و رفسنجان منجر می گردد. بیان رسا و خطابه ی گرم ایشان بر فراز منبر، همراه با تجلیل از امام خمینی رحمۀ الله علیه و نهضت اسلامی مردم ایران، موجب می گردد ساواک شهر خمین در صدد دستگیری آقا سید علی برآید که موفق به فرار از دست مأموران امنیتی می شود.
اما در تاریخ هفدهم خردادماه ۱۳۵۴ هجری شمسی و در حادثه ی هجوم وحشیانه رژیم فاسد پهلوی به مدرسه فیضیه قم، به همراه شهید سید حسن شاهچراغی و جمعی از دوستان و طلاب این مدرسه دستگیر و به زندان اوین منتقل می گردد. از نکات مهم در این حادثه، سخن محمد حسن ناصری با نام مستعار عضُدی، از افراد ذی نفوذ ساواک می باشد که در جریان ملاقات، به ایشان می گوید: «شما یک خانواده مزاحم برای رژیم هستید؛ هم پدرتان و هم عموهایتان برای رژیم پهلوی ایجاد مزاحمت می کنید»
حجت الاسلام والمسلمین شاهچراغی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۰ هجری شمسی و در سن ۲۸ سالگی و با حکم حضرت امام رحمۀ الله علیه به امامت جمعه شهر دماوند منصوب می گردند و در مدت ۱۳ سال حضور در این شهر، منشأ خدمات شایسته ای گردیدند که تأسیس مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام دماوند و تربیت صدها طلبه ی فاضل از جمله ی آن هاست.
تا این که در سال ۱۳۷۰ هجری شمسی، به پیشنهاد آیت الله رسولی محلاتی و موافقت مقام معظم رهبری دام ظله، با حفظ سمت، به عنوان قائم مقام ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و نیز مدیر اجرایی این شورا منصوب گردیدند که از برکات حضور هفت ساله ی ایشان در این جایگاه، می توان به تهیه و تنظیم اساسنامه و آیین نامه های اجرایی تشکیلات ائمه جمعه کشور اشاره کرد.
هم چنین در سال ۱۳۷۸ هجری شمسی با حکم مقام معظم رهبری ادام الله ظلّه به نمایندگی معظم له در کشور امارات متحده عربی و امامت جمعه دوبی منصوب شده و موفق می گردند مسجد امام حسین علیه السلام این شهر را به پایگاهی امن و مطمئن برای شیعیان و علاقه مندان خاندان عصمت و طهارت تبدیل نمایند، به گونه ای که اجتماع و استقبال پر شور شیعیان و ایرانیان از برنامه های مذهبی این مرکز فرهنگی، موجب گردید تا حکم ۳ ساله ایشان، از سوی مقام معظم رهبری سه بار تمدید گردد.
اما پس از گذشت یازده سال و با وجود علاقه ی شدید مردم به ادامه حضور ایشان در آن کشور، از این سمت استعفا داده و به ایران اسلامی مراجعت نمودند تا در میهن عزیزمان به خدمات خویش ادامه دهند. حجت الاسلام و المسلمین شاهچراغی علی رغم پیشنهادات مختلف، این بار نیز خدمت در سنگر نماز جمعه و امامت جمعه شهر ری را اختیار نمودند تا پایگاهی که پس از گذشت ۲۰ سال از عمر آن، با خطبه های ائمه ی موقت جمعه از جمله حضرات آیات غیوری، دری نجف آبادی، امینی و اختری برپا می گردید، با حضور ایشان در ابتدای مرداد ماه سال ۱۳۸۹ هجری شمسی، از امام جمعه ی ثابت برخوردار گردد و در جوار بارگاه ملکوتی حضرت عبدالعظیم حسنی، پر صلابت تر از گذشته، به عرصه ی تجلی وحدت و معنویت مردم مؤمن و انقلابی ری و زوار آن حرم مطهر تبدیل گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.