زندگی نامه مرحوم سید مسیح شاهچراغی

حجت الاسلام والمسلمین سید مسیح شاهچراغی

حجت الاسلام و المسلمین حاج سید مسیح شاهچراغی، فرزند مرحوم سید حسن، در تاریخ یکم مهرماه سال هزار و سیصد و دو هجری شمسی در خانواده ای اهل توکل و بی اعتنا به زخارف دنیوی، در روستای حسن آباد شهرستان دامغان به دنیا آمد. ایشان پس از سپری نمودن ایام طفولیت، در سن یازده سالگی وارد مدرسه ی روستای صلح آباد و فرات شده و تحصیل در مدارس جدید را تا کلاس سوم ابتدائی ادامه داد.
این جوان با استعداد و خوش قریحه پس از مدتی اشتغال به کار، سرانجام در سال ۱۳۳۰ هجری شمسی و در سن بیست و هشت سالگی وارد حوزه علمیه دامغان شد و با پشتکار و تلاش مجدانه در امر یاد گیری علوم دینی توانست از محضر آیات، مرحوم میرزا آقا ترابی، مرحوم میرزا آقا عالمی، مرحوم شیخ محمد رضا خدائی و مرحوم شیخ گل محمد نصیری استفاده نموده و همزمان با آغاز تحصیل، کار تدریس در حوزه علمیه دامغان را دنبال نماید؛ خدمت خالصانه ای که تا سال۱۳۸۰ هجری شمسی و به مدت ۵۰ سال ادامه یافت و ثمره ی آن تربیت و پرورش شاگردان بی شماری گردید که هم اینک در حوزه علمیه قم و یا در مناصب مختلف، مشغول به خدمت می باشند.
از دیگر توفیقات این روحانی خدوم و نکات بسیار درخشان در زندگی آقا سید مسیح، حضور شجاعانه و مسئولانه در صحنه های مختلف انقلاب اسلامی می باشد. این بزرگوار ضمن تبدیل منزل خویش به پایگاه اصلی مبارزه مردم انقلابی و مؤمن دامغان علیه رژیم ستمشاهی و نیز تأسیس کانون جوانان دامغان، اقدام به تربیت و ارتقاء فکری و اعتقادی چهره های انقلابی و مبارز می کند و نقش بی بدیلی در رهبری مبارزات مردم این دیار بر عهده می گیرد، تا جایی که اغلب انقلابیون دامغان را می توان پرورش یافتگان جلسات ایشان برشمرد.
این سید بزرگوار، پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در سنگر دفاع از آرمان های انقلاب، ایستادگی و دفاع از اصل مترقی ولایت فقیه و حمایت از حضرت امام و رهبری معظم انقلاب، در صحنه های مختلف، هم چون دفاع مقدس، حضوری فعال و تأثیرگزار ایفا نمود که تقدیم فرزند عالم و برومند خویش، روحانی انقلابی و مجاهد، شهید اندیشمند سید حسن شاهچراغی – نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی و سرپرست مؤسسه کیهان – سندی گویا و روشن از اخلاص این عالم وارسته می باشد.
ساده زیستی و زندگی زاهدانه، – علی رغم برخورداری از موقعیت ویژه در بین مردم و مسئولین – و نیز خُلق نیکو، سعه صدر، ادب، جود و بخشش، کمک به مستمندان، مردم داری و تهجدهای طولانی شبانه از دیگر ابعاد شخصیتی ایشان می باشد.
این بزرگوار از آیات عظام امام خمینی، گلپایگانی، اراکی، صافی گلپایگانی، فاضل لنکرانی و مکارم شیرازی، دارای اجازاتی در امور حسبیه و شرعیه بوده و سالیان متمادی در مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام محله خوریا شهرستان دامغان به اقامه جماعت مشغول بوده اند.
از حجت الاسلام و المسلمین سید مسیح شاهچراغی آثار مکتوب فراوانی، در زمینه گردآوری احادیث و نیز اشعار مذهبی به یادگار مانده است که از بین این آثار، کتاب «کیمیای حکمت» در سال ۱۳۸۰ هجری شمسی با مقدمه حجت الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی، توسط نشر حرم به چاپ رسیده است. هم چنین طبع لطیف در سرایش اشعار مذهبی، آفرینش آثار ارزنده ای از جانب این فاضل روشن ضمیر را موجب گردیده است که خواندن آن در محافل سوگواری حضرت سیدالشهداء علیه السلام مرسوم می باشد.
این روحانی وارسته و جلیل القدر پس از عمری بندگی خالصانه، سرانجام در بیست و چهارم دی ماه سال هزار و سیصد و نود و یک هجری شمسی به ندای «إرجعی إلی ربک» پروردگار خویش لبیک گفت و مردم دامغان از نعمت وجودش محروم گردیدند.
روحش شاد و یادش در قلوب مؤمنان، گرامی و پاینده باد

2 پاسخ
  1. عبدالعظیم واعظی
    عبدالعظیم واعظی says:

    خدا وند رحمت کند این عالیم فقیه را بسیار اهل تقوی بود روحش شاد یاد و خاطره اش جاویدان باد من شاگرد ایشان بودم

    پاسخ
  2. علی فرهنگی
    علی فرهنگی says:

    خداوند این سید نورانی را با آباء و اجداد طاهرینش محشور فرماید و امید داریم به وساطت ایشان جهت شفاعت در نزد سید المرسلین صلی الله علیه و آله وسلم و اهل بیت پاکش/
    آقای حاج سید مسیح شاهچراغی (قدس سره شریف) استاد بی بدیل و مخلص در حوزه علم، عمل و اخلاق بودند.
    از افتخارات شاگردان آن سفر کرده و عموم مردم قدر شناس دامغان، بالیدن به بهره های علمی و معنوی بود که از فرصت حضور الهی ایشان فراهم گردید.
    روحش شاد و راهش پر رهرو باد

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.