زندگی نامه مرحوم سید طاهر شاهچراغی

حجت الاسلام و المسلمین سید طاهر شاهچراغی

حجت الاسلام والمسلمین کربلائی سید طاهر شاهچراغی، فرزند مرحوم سید حسن، در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی در روستای حسن آباد شهرستان دامغان، متولد شد.
ایشان در دوران کودکی و پس از ورود به مکتب خانه، قرآن را فرا گرفت؛ اما در ایام نوجوانی، جهت فراگیری علوم حوزوی به دامغان مهاجرت نمود تا در مدرسه ای که توسط آیت الله العظمی میرزا آقا ترابی اداره می گردید، مشغول به تحصیل شود و از محضر اساتیدی هم چون آیات و حجج اسلام: شیخ غلامحسین خیری، شیخ محمد رضا خدائی، میرزا آقا ترابی و میرزا آقا عالمی که از اساتید مبرز ادبیات، فقه، اصول و اخلاق به شمار می رفتند، بهره گیرد؛ عالمان بزرگی که در رشد شخصیتی این سید پاک طینت و روشن ضمیر، نقش زیادی داشته اند.
آقا سید طاهر، از بدو ورود به حوزه، به تدریس آموخته های خویش نیز اقدام نموده و شاگردان فراوانی را تربیت کرد؛ هم چنین زمینه ساز ورود جوانان مستعد زیادی به حوزه ی علمیه گردید که هر کدام به سهم خود، منشأ خدمات فراوانی گردیده اند.
از کارهای مؤثر این عالم عامل در شهرستان دامغان و مناطق اطراف، ورود به عرصه ی وعظ و خطابه بوده است. مردم قدردان دامغان با وجود گذشت سال ها از رحلت این روضه خوان سید الشهداء، خطابه های پرشور و روضه های جانسوز ایشان را فراموش نکرده و نکات زیادی از منبرهای این سید جلیل القدر به خاطر دارند.
یکی از امتیازات و توفیقات خاص مرحوم کربلائی سید طاهر شاهچراغی، تشرف به محضر حضرت ولی عصر ارواحناله الفدا، در عالم رؤیا بوده است که بالغ بر چهل مرتبه ذکر شده است. آن مرحوم به دلیل برخورداری از قریحه و طبع روان، این تشرفات را به صورت منظوم درآورده اند که هم اکنون موجود می باشد.
هم چنین این سید بزرگوار، از جانب امام خمینی رحمۀ الله علیه و به واسطه مرحوم آیت الله پسندیده و همچنین مرحوم آیت الله شیخ محمدکاظم دامغانی، اجازاتی در امور حسبیه داشته و دارای اجازه ی روایت از آیت الله میرزا آقا عالمی بوده اند.
مرحوم سید طاهر شاهچراغی هم زمان با تحصیل، تدریس و تبلیغ، به امر تألیف نیز اهتمام ورزیده اند؛ به گونه ای که گزاف نیست، اگر این بزرگوار را از پرکارترین نویسندگان دامغانی برشماریم. آن چه در ادامه می آید، عناوین آثار ایشان است که در دفتر نشر حسینیه حضرت ابوالفضل عليه السلام دامغان نگهداری می گردد:
۱) أعلام دامغان
۲) تحفۀ العلویه من فضائل ذریۀ النبویه
۳) فوائد العلماء
۴) کشکول المناسبات/۲جلد
۵) التحقیقات فی آلایات و الروایات
۶) کنز اللطائف من الطرائف و الظرائف/ ۲جلد
۷) دائره المعارف در علم لغات قرآن
۸) گنجه علم
۹) آئین حق نما
۱۰) مجمع الاحادیث/ ۲جلد
۱۱) گنجه سر پنجه/۲جلد
۱۲) رساله فی المنطق
۱۳) محقق الدهور فی علائم الظهور
۱۴) بضاعۀ المزجاه فی معانی الصلوۀ
۱۵) رساله اللحیه و الاسلام یا حرمت تراش ریش از نظر اسلام
۱۶) دیوان و دفتر اشعار/ ۴ مجلد
سرانجام این شخصیت بزرگوار و واعظ شهیر، به دنبال یک دوره بیماری، در سال ۱۳۵۵ ه.ش، مصادف با سیزدهم جمادی الاولی، سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها دار فانی را وداع گفت و پیکر ایشان، پس از تشییعی باشکوه، در قبرستان روستای حسن آباد شهرستان دامغان به خاک سپرده شد.
غزلی ماندگار از استاد علی معلم دامغانی در رثای این روحانی شهیر، بر سنگ قبر ایشان حک گردیده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.