سخنرانی دوازدهم فروردین سال ۶۲ ه.ش

من امام، آیةالله العظمی منتظری و آقایان خامنه‌ای و هاشمی و … را مصمم دیدم که دست این ناراضی‌تراشان و خائنان و فرصت‌طلبان…

******************************************************************

پدیدآورنده: سید حسن شاهچراغی
دسته‌بندی: دست‌نوشته

استعداد سرشار، تسلط بر موضوع، قدرت تحلیل، به‌کارگیری واژگان مناسب، صوت رسا، لحن دلنشین و از همه مهم‌تر، برآمدن سخن از ژرفای روح و جان شخصیت وارسته‌ای که عمر خویش را در راه نشر معارف اسلام و خدمت به انقلاب اسلامی سپری نمود، سخنرانی‌های شهید سید حسن شاهچراغی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی و سرپرست مؤسسه کیهان را برخوردار از امتیازاتی کرده که با وجود گذشت سال‌ها، دارای ‌تازگی و طراوت باشد.

آن‌چه در ادامه می‌آید، پیش‌نویس یکی از سخنرانی‌های‌ این شهید بزرگوار است که در سال ۱۳۶۲ ه.ش و به‌مناسبت دوازدهم فروردین  – روز جمهوری اسلامی‌ – با هدف ارائه‌ی گزارش پیرامون حوادث سال ۶۱ ه.ش، تقویت روحیه‌ی امید و تشویق به کار و تولید، در اجتماع مردم متدین دامغان ایراد شده و برای اولین بار در اختیار علاقه‌مندان انقلاب اسلامی قرار می‌گیرد.

شایان ذکر است، متأسفانه صوت این سخنرانی در دسترس نمی‌باشد.

——————————————————

بسم الله الرحمن الرحیم

۱۲ فروردین، روز تحقق شعار اصلی انقلاب و آرزوی دیرینه‌ی ملتِ دربند، «آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی» است؛ آزادی‌ای که در اختناق سالیان متمادی و قرن‌ها شاهنشاهی، کیمیا شده بود و استقلالی که در میان چنگال‌های خونین ابرقدرتان و ستمکاران شرق و غرب، امید یافتنش نبود و نظام اسلامی که دعای پیرزنان و آرزوی زاهدان و عابدان و مایه‌ی دلگرمی محققان و عالمان، در طول چهارده قرن بود. این شایستگی و پیروزی که به دست شما ملت برآمد، به همه‌تان مبارک باد.

– در این روز، به مقتضای رسالت نمایندگی مجلس، خوب است کارنامه‌ای از آن‌چه در سال ۶۱ گذشت، در اختیارتان بگذارم؛ به شکلی که فرصت از دست نرود و مخل به بلاغت هم نباشد. در یک کلام، سال ۶۱، ما در ابعاد گوناگون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اخلاقی، پیروزی‌های بزرگی داشتیم. این جدای از مقاومت و ایثاری بود که در جنگ، نصیب‌مان شد. سال ۶۱ با فتح‌المبین و آن پیروزی چشم‌گیر آغاز شد؛ در این سال، دشمن تقریبا از شکست نظامی ما مأیوس بود و هدف‌ها بیشتر در جهت تضعیف روحیه، فشار اقتصادی و سیاسی در صحنه‌ی بین‌المللی دور می‌زد. ما با پیروزی‌های بزرگ، روحیه‌مان تقویت شد؛ با تحمل مخارج و یاری مردم، فشار اقتصادی و فروش نفت به خوبی انجام گرفت و با پیروزی در «غیر متعهدها»، وجهه‌ی سیاسی پیدا کردیم. نفت، جنگی بود علیه ما. غیر متعهدها با حرکتی علیه ما آغاز شد و تنها، مقاومت و ایثار و روح فداکاران شهید ما بود که این سرافرازی را به دنبال داشت. روح‌شان شاد و راه‌شان مستدام و خانواده‌های‌شان شکیبا باشند.

– افتتاح سفارت‌خانه‌ها …

– بسیاری کارخانجات راه افتاد. حرکت به سوی خودکفایی بود و این، به دنبال اطمینانی بود که در جامعه پیدا شد. روحیه‌ی کارهای تولیدی در کشاورزی و صنعت پیشرفت کرد و حتی بخش خصوصی به فعالیت افتاد. من در همین‌جا از …[۱] دامغانی که در تهران و جاهای دیگر هستند، می‌خواهم که مبادرت به سرمایه‌گذاری در دامغان کنند. در این‌جا زمینه‌ی معدن و صنعت خوب است. الان کارهایی شروع شده ولی هنوز امکانات فراوان است. صنعت چینی، صنعت شیشه و بسیاری صنایع شیمیایی. زمینه‌ی دامداری و کشاورزی هم هست و چون از جهت رفاهی به حد بسیار خوبی رسیده‌ایم که جای بسی سپاس‌گزاری است، جا دارد جهاد و دولت به سوی مطالعه‌ی برنامه‌ریزی‌های اصولی و بنیادین حرکت کنند. (آب هم مقدماتش تمام شده و ان‌شاءالله با یاری مردم پایان خواهد یافت.)

– در سال گذشته، بودجه با کسری، ولی در جهت مقتضی و سرمایه‌گذاری‌های به نفع مستضعفین و رفع اسراف‌ها بسته شد و تصویب شد. بودجه‌ی بالای پانصد میلیارد تومانی. به عهده‌ی تک تک ماست که تولید را بالا ببریم، تورم را بشکنیم و روحیه‌ی کاخ‌نشینی و استکبار را نابود کنیم. تصویب بودجه با موجی تازه و جدید در جهت مستضعفان بود که صاحبان راستین این انقلاب‌اند. دشمن می‌خواهد با مسائل جنبی و اختلافات جناحی، ما را به جان هم بیندازد اما هدف یاری و بالا آوردن مستضعفان، باید هم‌چنان زنده بماند.

– از خصوصیات اختصاص اعتبارات برای مسکن و اجرای قانون …

– سالِ نابودی عناصر منافق و مرتد بود؛ دستگیری سرانِ حزب توده و نگرانی شرقیان و …. .

– سال انقلاب اخلاقی و فرهنگی؛ دانشگاه‌ها باز شد و کنکور؛ و با پیام امام، کاخ تنگ‌نظری و حسادت و دغل‌کاری در هم ریخت.

– گفت‌وگوهایی شده که ستاد، پیگیری کامل نکرد. من از عملکرد دقیق ستاد استان خبر ندارم و نمی‌دانم کارشان به کجا رسیده، اما می‌دانم که امام تاکید بر تداوم کار ستاد دارند و تاکنون کارشان در کشور، بسیار خوب بوده و ضعف ما در بعضی مراکز، نشانه عدم نبوده و امیدوار باشید که دیگر چشم‌های بیدار این ملت، به آنان اجازه نخواهد داد.

– من امام، آیةالله العظمی منتظری و آقایان خامنه‌ای و هاشمی و … را مصمم دیدم که دست این ناراضی‌تراشان و خائنان و فرصت‌طلبان و رابطه‌بازان را خواهند شکست.

– مجلس در اکثر روزهای سال گذشته، ۴ جلسه‌ی علنی داشت و خوب کار می‌کند. غیر از کمیسیون‌ها و کارهای جبرانی.

[۱]. ناخوانا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.